#65 De Succeslijst
Er wordt veel geschreven over het bijhouden van een to-do-lijst en hoe die je helpt om succesvol te worden. Maar weet je wat? We zouden eigenlijk onze To-Do List moeten weggooien en die vervangen door een Succeslijst.
“Gooi je takenlijst weg EN maak een succeslijst”

#65 Knowledge to Go

The ONE Thing van Gary Keller, Jay Papasan

Er wordt veel geschreven over het bijhouden van een to-do-lijst en hoe die je helpt om succesvol te worden. Maar weet je wat? We zouden eigenlijk onze To-Do Lijst moeten weggooien en die vervangen door een Succeslijst.

Dat vertelt Gary Keller ons in zijn geweldige boek The ONE Thing.

In zijn woorden: “Takenlijsten zijn vaak lang; succeslijsten zijn kort. Takenlijsten trekken je alle kanten op; de succeslijst helpt je om in een bepaalde richting te focussen. De takenlijst is een ongeorganiseerde mappenstructuur en de succeslijst is een georganiseerde richtlijn. Als een lijst niet is opgebouwd rondom succes, dan leidt dat niet naar waar je heen wilt gaan. Als je takenlijst alles bevat, brengt het je waarschijnlijk, behalve waar je echt naar toe wilt, overal naartoe. “

Wat heb jij?

Een waslijst met dingen waarvan je denkt dat je ze ‘moet’ voltooid hebben, waardoor je je overweldigd voelt of heb jij een supergerichte lijst met alleen de dingen die je naar succes zullen leiden?

Nou, welke van de twee heb jij?​

Om die vraag te beantwoorden, moet je ECHT (!) duidelijkheid creëren over wat ECHT (!) Belangrijk is. En organiseer dan jouw leven rondom die dingen.

Dus…

Wat is ECHT (!) Belangrijk voor jou?

Een manier om hier duidelijkheid over te krijgen, is middels mijn 3 categorieën. 

Valt het in de categorie, ‘Leuke dingen doen’.

Of valt het in de categorie ‘Verantwoordelijkheid nemen’.

Of valt het in de categorie ‘Jezelf definiëren’.

Een geweldige dag omvat het liefst een activiteit die in elk van deze drie categorieën valt.

Voor mij betekent dit dat ik me altijd eerst focus op een activiteit die in alle drie de categorieën valt.

Succesvolle mensen hebben oog voor het belangrijke.

Succesvolle mensen:

  • Pauzeren lang genoeg om te beslissen wat belangrijk is.
  • Doen eerder wat anderen later willen doen.
  • Stellen uit (of voor onbepaalde tijd) uit wat anderen eerder doen.
  • Werken vanuit een duidelijk prioriteitsgevoel.

Een succeslijst draai om het ENIGE dat je gaat doen om er een geslaagde dag van te maken. Alle andere taken worden naar een andere lijst gedegradeerd en er wordt over het algemeen niet aan gewerkt totdat het ENE gedaan is.

Bij een succeslijst gaat het niet om hoeveel werk je doet maar dat je het belangrijkste werk eerst doet.

logo.png

Jezelf Ontwikkelen

De meest impactvolle en leerzame lessen uit de beste boeken over persoonlijke ontwikkeling leer je via onze (audio)microlessen en praktische online videotrainingen.